Social Media:

IG

Portal beauty | Recenzje | Newsy kosmetyczne

Science skincare w 2024 – odkrycia mijającego roku

Branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej lukratywnych na światowym i europejskim rynku. Jej dynamiczny rozwój oraz szybko zmieniające się warunki środowiskowe i prawne sprawiają, że marki beauty stają przed wieloma wyzwaniami. 2024 rok z pewnością można zaliczyć do tych obfitujących w odkrycia, które zmienią nasze postrzeganie codziennej pielęgnacji. Sprawdź, co w świecie kosmetyków przyniósł nam mijający rok.

Jak zmienia się branża kosmetyczna

Branża kosmetyczka stanowi jeden z najprężniej rozwijających się segmentów rynku. Według raportu „Kosmetyczna Polska”, który na zlecenie i pod nadzorem merytorycznym Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego wykonała Fundacja WiseEuropa Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych i Europejskich, „* w latach 2014–2023 rynek kosmetyków w Unii Europejskiej urósł o 34 proc., a polski rynek aż o 75,3 proc”. Wraz z tempem wzrostu rynku branży beauty oraz zwiększającą się konkurencyjnością, zmieniają się również wiedza i oczekiwania konsumentów, szczególnie w kontekście etycznej produkcji, naturalnych składników i nowych technologii.

Zrównoważony rozwój

Chociaż sam temat nie jest nowy, 2024 rok stał się bardzo istotny w kwestii zrównoważonego rozwoju. Prace związane z ograniczeniem wpływu branży na środowisko to m.in. konsekwencja postępujących zmian klimatu, rosnącej świadomości oraz wprowadzenia europejskiego “Zielonego Ładu”, czyli planu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Wiele założeń rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady weszło w życie właśnie w 2024 roku, przypominając konsumentom o naglących problemach i wyzwaniach, w obliczu których stoimy jako społeczeństwo. Z tego względu zwiększyły się oczekiwania dotyczące m.in. etycznej produkcji, ograniczenia testów na zwierzętach, lepszego zarządzania odpadami, odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, zmniejszania śladu węglowego, oszczędzania wody czy niskoemisyjnych procesów produkcyjnych. Zmusza to marki kosmetyczne do szukania innowacyjnych rozwiązań i technologii, które pomogą im sprostać nie tylko wymogom prawnym, ale również żądaniom klientów.

Popularność zyskują:

  • formuły kosmetyczne minimalizujące wpływ na środowisko (np. bez wody – w kostce lub proszku),
  • biodegradowalne i/lub kompostowalne formuły bez mikroplastiku, które nie wpływają negatywnie na środowisko wodne,
  • wsparcie ochrony bioróżnorodności poprzez wykorzystanie składników, które nie powodują wylesiania i zubożania bioróżnorodności ekosystemów,
  • stosowanie składników pochodzenia lokalnego, co zmniejsza ślad węglowy,
  • zrównoważone opakowania z materiałów pochodzenia naturalnego i ze źródeł odnawialnych,
  • opakowania wielokrotnego użytku możliwe do ponownego napełniania,
  • opakowania pochodzące z recyklingu,
  • opakowania z biodegradowalnych i/lub kompostowalnych materiałów.

Nowe technologie

Na rynku kosmetycznym nowinki i technologie zawsze były przyjmowane z entuzjazmem. Umożliwienie jeszcze skuteczniejszej pielęgnacji mniejszym nakładem pracy, przy wykorzystaniu osiągnięć nauki to również sposób na ograniczenie odpadów i wpływu na środowisko. Technologie takie, jak terapia światłem LED to duży wydatek, jednak równie duża wydajność i wysoka jakość.

Wykorzystanie naturalnych procesów produkcyjnych

Procesy takie jak fermentacja są od lat znane w przemyśle spożywczym. Od niedawna trafiły jednak również na kosmetyczne salony i nie zapowiada się, by miały w najbliższym czasie zniknąć. Proces fermentacji zwiększa biodostępność składników, jest w pełni naturalny i nie ma szkodliwego wpływu na środowisko. Poddane mu surowce roślinne są lepiej przyswajane przez skórę, wspierają barierę ochronną i zdrowie mikrobiomu, regenerują, nawilżają, odżywiają i działają antyoksydacyjnie.

Kosmetyki lamelarne

2024 rok zdecydowanie zapoczątkował trend lamelarnej pielęgnacji. Lamele to mikroskopijne cząsteczki, które dużo lepiej przenikają do wnętrza włosów i skóry, umożliwiając bardziej intensywną pielęgnację i lepsze wykorzystanie mocy składników zawartych w kosmetyku. Produkty lamelarne są szczególnie popularne w pielęgnacji włosów, jednak coraz częściej można natrafić na kremy do twarzy stosujące tę innowacyjną technologię.

Biotechnologia

Ruch biotechnologiczny skłania firmy kosmetyczne do szukania surowców istniejących w żywych organizmach. Następnie w laboratorium odtwarzane są procesy biologiczne, które umożliwiają zastosowanie składników w produktach do pielęgnacji. Przykładem może być np. wykorzystanie biotechnologii do produkcji opatentowanego już składnika – kwasu alguronowego (alguronic acid), który pierwotnie wykryty został w prastarych, mikroskopijnych algach, występujących na Ziemi od miliardów lat. Dzięki kwasowi alguronowemu mogą one chronić i regenerować komórki, pomimo życia w niezwykle ciężkich warunkach środowiskowych.

Edukacja

W związku z wyzwaniami środowiskowymi, na firmy kosmetyczne spadła część odpowiedzialności za edukację oraz kształtowanie postaw odbiorców. Świadome dokonywanie decyzji zakupowych wymaga bowiem wiedzy, a ta wśród konsumentów jest coraz większa. Marki nie reklamują już swoich produktów pustymi hasłami i obietnicami nie do spełnienia. W czasach tak silnej konkurencji, najlepszym sposobem, aby zachęcić klientów do zakupu jest zaoferowanie im innowacyjnych rozwiązań, najlepiej potwierdzonych badaniami.

Jeszcze silniejszy marketing

Prawie 60% użytkowników dokonało zakupu produktów kosmetycznych po zauważeniu ich w mediach społecznościowych (z czego na 89% konsumentów wpływ miał TikTok, a na 66% – Instagram). Inwestowanie w marketing społecznościowy i współprace z influencerami przeżywa w ostatnim czasie prawdziwy boom.

* Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży kosmetycznej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego i WiseEuropa – Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych i Europejskich, Warszawa, lipiec 2024 (https://kosmetyczni.pl/uploads/Kosmetyczni_Kosmetyczna%20Polska_Raport%20o%20stanie%20bran%C5%BCy%202024.pdf)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

TOP